Wil je meteen je kameromzet verhogen? Ontdek dan onze 3 tips hieronder!
Tip #1: Kamerprijsintegriteit – Publieke versus rechtstreekse kamerprijzen
Een belangrijke eerste stap in het beheersen van je revenue management, is de controle nemen over de verkoopprijzen van je kamers. Heb je al eens het distributie pad gevolgd dat een kamerprijs aflegt? Van PMS > Channel Manager > Online Travel Agent (OTA)? Is de kamerprijs op de desbetreffende OTA-website de gewenste kamerprijs die je in de PMS invoerde? Of is de kamerprijs onderweg veranderd?
Is het tarief op je eigen website het interessantst om te boeken of zijn er voordeligere kamerprijzen op een ander distributiekanaal beschikbaar? Als dat zo is, waarom zou een gast dan rechtstreeks via de eigen website gaan boeken? Ga stap voor stap door je distributielandschap heen, maak een overzicht van de distributiekanalen waarmee je werkt, bekijk de korting-/promotiestrategieën en wees op de hoogte van de verschillende betaalopties die elke OTA biedt. Zodra je dit hebt uitgewerkt, dan kan je begrijpen waarom een bepaald tarief boekbaar is op een OTA.
Tip #2: Krijg controle over je distributielandschap
Breng je inzicht in je distributielandschap naar de volgende fase. Zijn de distributiekanalen die je gebruikt gekoppeld aan een Channel Manager? Met andere woorden: kunnen jouw distributiekanalen de kamertypebeschikbaarheid en kamerprijzen automatisch ontvangen? Ten tweede, ben je je bewust van de kosten die elk kanaal met zich meebrengt? Wat is het commissiebedrag of -percentage per boeking van de verschillende distributiekanalen?
Dankzij de Rate Buckets-functionaliteit in RevControl’s Revenue Management Systeem kun je de controle grijpen over je distributiekosten en focussen op de meeste rendabele kanalen. RevControl laat jou verschillende rate buckets creëren, waarmee je automatisch bepaalde tarieven kan open zetten of sluiten afhankelijk van de bezetting of verwachte bezetting in je hotel.
De Rate Buckets kalender toont de status van je distributiekanalen. Hier kan je met één eenvoudige klik een bucket openen of sluiten. Op deze manier heb je de volledige controle over je kamertypebeschikbaarheid, doorheen je volledige distributielandschap.
Tip #3: Hoe jouw accommodatie positioneren in de markt
Voordat je een marktgerichte strategie kan uitrollen, is het heel belangrijk om die markt te analyseren. Welke hotels zijn er in de nabije omgeving, welke producten bieden ze aan, wat zijn hun reviewscores en op welke markt richten ze zich? Door deze factoren te bestuderen, begin je met het in kaart brengen van de concurrentie en kan je jouw accommodatie positioneren in de markt.
Tegenwoordig werken veel hotels met een rate shopper. Een rate shopper toont marktdata, zoals kamerprijzen en prijsrestricties van de concurrenten en geplande evenementen in de nabije omgeving. De volgende stap is om de marktgegevens te gebruiken in een analyse en je eigen accommodatie te rangschikken tussen de concurrenten. Hierdoor kan je vanuit RevControl een op concurrentie gebaseerde prijsaanbeveling ontvangen. Want data is er om te gebruiken! Benut deze informatie en ontvang dagelijks nieuwe op concurrentie gebaseerde adviesprijzen, om je ideale verkoopprijs in de markt te kunnen zetten.
Door je eigen prijsstrategie te begrijpen, de controle te nemen over je prijsintegriteit en tegelijkertijd de markt waarin je actief bent mee te nemen in prijsadviezen, kan je jouw Revenue Management echt makkelijk maken.
Interesse om een doeltreffende revenue management strategie op te zetten?
Aarzel niet om ons te contacteren via onderstaand formulier als je meer wil weten over de integratie tussen Cubilis en RevControl. Wij maken graag jouw revenue management gemakkelijk!