Wat is RevPAR?
RevPAR definitie en formule
Voordat we dieper ingaan op strategieën om je RevPAR te verhogen, verduidelijken we eerst de betekenis en de formule van RevPAR. RevPAR of Revenue Per Available Room meet in hoeverre een accommodatie erin slaagt om haar kamers te vullen tegen een optimale prijs.
Hoe kan je RevPAR berekenen? Je kan RevPAR achterhalen door je totale kameropbrengsten te delen door het totale aantal beschikbare kamers of door je Average Daily Rate (ADR) te vermenigvuldigen met je bezettingsgraad (OCC).
- Formule 1: RevPAR = totale kameromzet / # beschikbare kamers
- Formule 2: RevPAR = ADR x OCC
Door de betekenis van RevPAR en de RevPAR-formule te begrijpen, kan je ervoor zorgen dat elke kamer en elke gast bijdraagt aan de rendabiliteit van je accommodatie.
#1 - RevPAR verhogen door je bezettingsgraad te verhogen
Zoals blijkt uit de RevPAR-definitie en -formule, kan je bezettingsgraad een belangrijke bepalende factor zijn. De beste manier om je bezettingsgraad te verhogen is door je online zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen meer potentiële gasten je accommodatie vinden, wat resulteert in meer boekingen.
Het is echter vooral de kunst om deze hogere bezettingsgraad te vertalen naar een hogere Hotel RevPAR door optimale kamerprijzen te bieden.
#2 - RevPAR verhogen door optimale kamerprijzen te hanteren
Kamerprijzen vormen de sleutel tot het maximaliseren van je RevPAR. Als je wil dat je kamers meer opbrengen, moet je de juiste prijs bieden op het juiste moment aan de juiste klant.
De beste manier om de RevPAR van je hotel of accommodatie te maximaliseren is door dynamische prijzen te hanteren. Een dynamische prijsstrategie zorgt ervoor dat je accommodatie concurrentieel blijft en een maximale omzet genereert tijdens het hoogseizoen, zonder de bezettingsgraad te ondermijnen tijdens kalmere periodes.
Het spreekt voor zich dat je kamerprijzen schommelingen in de vraag moeten volgen. Afhankelijk van je doelgroep kan je hogere prijzen vragen tijdens weekends, piekperiodes zoals schoolvakanties, belangrijke evenementen die in de buurt plaatsvinden... Houd ook rekening met de prijzen van concurrenten en je eigen bezettingsgraad. Als je bijvoorbeeld vaak kamers over hebt in bepaalde periodes, kan je een lager last-minute tarief toepassen (rekening houdend met de extra kosten die het vullen van die extra kamers met zich meebrengt) om de RevPAR te verhogen.
Op zoek naar een haalbare manier om dynamische prijzen toe te passen? Je kan deze taak automatiseren met Pricing Manager gekoppeld aan Cubilis. Van deze krachtige tool is bewezen dat hij de RevPAR verhoogt door optimale prijzen voor te stellen op basis van data en AI, zodat je prijzen zowel concurrentieel als winstgevend zijn. Probeer het gratis uit of neem contact op voor meer info.
#3 - RevPAR verhogen door upselling van arrangementen en extra's
Strikt genomen kijkt RevPAR naar je kamerinkomsten zonder extra producten of diensten die erbij worden verkocht. Het verkopen van extra's en pakketten draagt echter bij aan hetzelfde doel: je inkomsten verhogen en dus ook je winstgevendheid.
Upselling is een uitstekende strategie om je omzet per boeking te verhogen. Bied leuke extra's en arrangementen met een hogere waarde aan om gasten te stimuleren meer uit te geven voor een rijkere ervaring of voor extra diensten zoals maaltijden, een fles champagne, wellness, begeleide tours, fietsverhuur... Zorg ervoor dat je deze pakketten uitlicht op je website met aanlokkelijke beschrijvingen en foto's en dat ze direct boekbaar zijn met een link naar je boekingsmodule!
#4 - RevPAR verhogen door meer rechtstreekse boekingen te genereren
Rechtstreekse boekingen kunnen je RevPAR aanzienlijk verhogen en bovendien je commissiekosten drukken. In 2023 was de gemiddelde boekingswaarde van directe reserveringen bij onze klanten 30% hoger dan de gemiddelde prijs van OTA-boekingen. Conclusie? Je eigen website biedt upsell-mogelijkheden en reizigers die rechtstreeks boeken zijn geneigd meer uit te geven, terwijl OTA-klanten vaak op zoek zijn naar budgetvriendelijke opties.
Om meer directe boekingen te kunnen ontvangen, heb je een professionele website nodig met opvallende calls to action (knoppen) en een naadloos rechtstreeks boekingsproces. Voeg de Cubilis Ratebox toe aan je homepage (onze prijsvergelijkingspop-up) om de voordelen van rechtstreeks boeken te benadrukken.
Waarom is de Ratebox zo belangrijk? Een recente analyse van de rechtstreekse boekingen van onze klanten (2023) heeft aangetoond dat klanten met een goede Booking Engine en Ratebox gemiddeld 38% directe boekingen ontvangen, tegenover 17% met een minder optimale boekingsmodule en geen Ratebox.
Wat maakt een goede Booking Engine?
- Real-time beschikbaarheid
- Minstens 3 tot 5 foto's van hoge kwaliteit per kamertype
- Eenvoudig te volgen stappen
- Duidelijke kamerbeschrijvingen & faciliteiten
- Aangepaste kleuren die matchen met je huisstijl
- Onmiddellijke boeking (geen aanvraag)
- Veilige betaalopties
Lees zeker ons gratis eBook voor nog meer rechtstreekse boekingstips.
Boost je RevPAR op een efficiënte manier dankzij Cubilis
Met de Cubilis Channel Manager en Booking Engine kan je bovenstaande tips efficiënt in de praktijk omzetten. Vraag via onderstaand formulier een gratis productdemo en gratis proefperiode van 14 dagen aan van Cubilis, inclusief de nieuwe Pricing Manager!