Hotel Revenue Managment-begrippen die je moet kennen
1. RevPAR
Je Revenue Per Available Room of RevPAR is je totale kameromzet gedeeld door het aantal beschikbare kamers. Door inzicht te krijgen in je RevPAR kan je controleren of je je inventaris (kamers) goed benut en of je misschien je prijs- of promotiestrategieën moet bijstellen.
2. NRevPAR
NRevPAR staat voor Net Revenue Per Available Room (netto-opbrengst per beschikbare kamer). NRevPAR is vergelijkbaar met RevPAR, maar neemt de operationele en distributiekosten in rekening, waardoor je een duidelijker beeld krijgt van je werkelijke kameropbrengsten. Aan de hand daarvan kan je de kostenefficiëntie van je activiteiten beoordelen.
3. Rack Rate
De Rack Rate is het oorspronkelijke tarief van een hotelkamer voordat er kortingen of promotietarieven worden toegepast. Inzicht in je rack rate is belangrijk voor het bepalen van promotieprijzen en kortingen zonder de winstgevendheid uit het oog te verliezen.
4. BAR
De BAR (Best Available Rate) is het laagste, onbeperkte tarief voor een kamertype. De BAR reflecteert je prijs in verhouding tot de vraag in de markt. Door dit tarief in de gaten te houden kan je je prijzen beheren en aanpassen in functie van de marktomstandigheden en concurrentie.
5. NonRef
Een Non-Refundable Rate of NonRef (ook wel NRF) is een tarief dat niet kan worden terugbetaald (niet-restitueerbaar) als een gast de boeking annuleert of niet komt opdagen. Dit is doorgaans je goedkoopste prijs. Het hanteren van NonRef tarieven kan meer zekerheid bieden over je inkomsten. Ze kunnen echter invloed hebben op het boekingsgedrag, dus een goed evenwicht vinden is belangrijk.
6. OBP
OBP of Occupancy-Based Pricing is een strategie waarbij je geen vaste prijs per kamer hanteert, maar een variabele prijs volgens het aantal personen dat in de kamer verblijft (bv. een goedkopere single-use-prijs).
7. Rate Parity
Onder bepaalde voorwaarden hanteert een reisaanbieder zoals een hotel dezelfde tarieven op alle distributiekanalen. Dit wordt Rate Parity genoemd. Het kan nuttig zijn om merkintegriteit te behouden, verwarring bij klanten te vermijden en te voorkomen dat je eigen prijsstrategieën worden ondermijnd. De Cubilis Channel Manager is de ideale tool om tariefpariteit te garanderen.
8. ADR
De gemiddelde dagprijs (Average Daily Rate of ADR) is de gemiddelde prijs waaraan een hotelkamer wordt geboekt. Door je ADR bij te houden kan je resultaten tijdens bepaalde periodes vergelijken en trends opsporen om je prijsstrategie te optimaliseren.
9. OCC
OCC is een veelgebruikte afkorting voor Occupancy Rate in de hotelsector. Het is de verhouding tussen het aantal bezette kamers en het totale aantal beschikbare kamers en geeft inzicht in hoe goed je je kamers gevuld krijgt. Als je OCC lager is dan gemiddeld, moet je misschien je marketing- of prijsbeleid bijsturen.
10. COPR
De term CPOR staat voor Cost Per Occupied Room. Dit zijn de totale kosten die gepaard gaan met elke geboekte kamer en geeft de financiële efficiëntie van je accommodatie weer. Het verlagen van de CPOR kan je rentabiliteit aanzienlijk verhogen.
11. GOPPAR
De afkorting GOPPAR staat voor Gross Operating Profit Per Available Room. Deze maatstaf is belangrijk voor hotel revenue management, omdat het inzicht geeft in de nettowinsten.
12. LOS
Length of Stay of LOS verwijst naar het aantal nachten dat een gast in een hotel verblijft. Het is een belangrijke factor om aanbiedingen op die manier aan te passen dat ze een langer verblijf stimuleren en je omzet maximaliseren.
13. MPI
MPI is je Market Penetration Index of de bezettingsgraad van je hotel vergeleken met de gemiddelde bezettingsgraad in de markt. Het is een indicatie van je concurrentiële positie.
Meestgebruikte systemen & tools in de hotelsector
1. GDS
Een GDS of Global Distribution System is een netwerk dat transacties mogelijk maakt tussen aanbieders van reisdiensten zoals hotels enerzijds en reisbureaus anderzijds. Een sterke GDS-aanwezigheid kan je bereik wereldwijd vergroten.
2. IBE/OBE
IBE of OBE (Internet Booking Engine / Online Booking Engine) verwijst naar een boekingsmodule op je hotelwebsite die gasten kunnen gebruiken om rechtstreeks te boeken. Een Booking Engine op je website is een must als je wil vermijden dat potentiële klanten wegklikken en bij de concurrentie boeken.
3. KEY system
Met een aanbieder van elektronische sleutelsystemen kunnen hoteliers gasten snel en eenvoudig toegang verlenen tot kamers door middel van een sleutelkaart, toegangscode of smartphone. Dit zorgt voor meer veiligheid, comfort en een betere gasttevredenheid.
4. Metasearchwebsites
Metasearch-platformen (bv. Google Hotel Search of Trivago) stelle nreizigers in staat om snel hotelprijzen te vergelijken op verschillende boekingssites. Deze platformen zijn essentieel voor je online distributie en kunnen zelfs rechtstreekse boekingen stimuleren als je eigen boekingsmodule eraan gekoppeld is.
5. OTA
Een OTA of Online Travel Agency zoals Booking.com of Expedia is een bedrijf dat reisgerelateerde diensten aanbiedt. Door je logies op een goede mix van OTA's te plaatsen, kan je je online zichtbaarheid en reservaties maximaliseren.
6. PMS
Een PMS of Property Management System is onmisbaar voor elk hotel en elke B&B of vakantiewoning met meerdere kamers. Hiermee kan je je boekingen efficiënt beheren en je dagelijkse werkzaamheden stroomlijnen.
7. POS-systeem
Een POS-systeem (Point Of Sales) voor hotels centraliseert aanvullende aankopen van je gasten. Door het te integreren met je PMS worden alle aankopen automatisch toegevoegd aan de kamerrekening en kan de gast de volledige som in één keer vereffenen. Dit bespaart zowel personeel als gasten veel tijd en verbetert de gastervaring aanzienlijk.
8. PSP
Met een Payment Service Provider (PSP) gekoppeld aan je Booking Engine en PMS kan je online betalingen of pre-autorisaties accepteren tijdens het boekingsproces, voorschotten opvragen en betaallinks naar klanten verzenden. Dit voorkomt no-shows, laattijdige annulaties en creditcardfraude. Lees hier meer over betalingen in de hotelsector.
9. Reputation Management System
Een reputatiebeheersysteem is een tool die hoteliers helpt bij het opvolgen en beantwoorden van gastbeoordelingen via verschillende kanalen. Door in te gaan op de opmerkingen van gasten en positieve reviews uit te lichten, kan je je reputatie verbeteren en de kans op boekingen vergroten.
10. RMS
Een Revenue Management System (RMS) analyseert marktgegevens van vergelijkbare accommodaties in jouw stad of regio om de kamerprijzen te optimaliseren voor een maximale omzet. Door een RMS te linken aan je Cubilis Channel Manager verbeter en automatiseer je je prijsstrategie.
Boost het potentieel van je logies met Cubilis
De Cubilis software biedt de nodige tools om je strategie, werking en rentabiliteit naar een hoger niveau te tillen. Beheer je tarieven als een pro en evalueer je resultaten met automatische rapportering. Wil je meer weten over onze oplossingen? Contacteer ons via het formulier hieronder!