In het begin van de pandemie werd een groot deel van het horecapersoneel ontslagen. Velen van hen kozen voor een job met meer zekerheid en keerden niet meer terug naar de horecasector. Dit heeft geleid tot een schaarste van zowel arbeidskrachten als ervaring. Dus, hoe kan je een druk hotel runnen met minder werknemers en die tegelijkertijd tevreden houden?
#1 – Automatiseer je communicatie met gasten
Laat je hotelwebsite het werk doen! Op voorwaarde dat je een professionele, gebruiksvriendelijke website hebt, kan je die 24/7 inzetten als sales- en klantendiensttool. Zorg ervoor dat bezoekers de nodige informatie snel kunnen terugvinden en makkelijk rechtstreeks kunnen reserveren. Dit zal het aantal oproepen en e-mails naar je accommodatie aanzienlijk verminderen. Om nog meer tijd uit te sparen kan je een chatbot introduceren (met Quicktext) die veelgestelde vragen in jouw plaats beantwoordt.
Voor elke boeking die je ontvangt, moeten een aantal e-mails voor, tijdens en na het verblijf worden verstuurd: bevestigingen, herinneringen, praktische info of updates, upsell-berichten, uitnodigingen om een review achter te laten, marketingnieuwsbrieven ... Dit kan een behoorlijk tijdrovende klus zijn! Je kan het proces sneller laten verlopen met Emailinglist, onze voordelige mailingtool waarmee je eenvoudig geautomatiseerde e-mails kan versturen naar je klanten. Wist je dat je ook je upselling kan automatiseren? Applicaties zoals Oaky zijn een grote hulp als je meer omzet wil draaien door extra’s, arrangementen en upgrades te verkopen.
#2 – Vereenvoudig je betalingsproces
Laten we eerlijk zijn, de betaling is niemands favoriete onderdeel van de hotelervaring. Verwerk je betalingen nog steeds manueel in je hotel? Dan is het wellicht tijd om je methode te moderniseren. Heb je er al aan gedacht om een self-servicekiosk te plaatsen in je accommodatie? Die kan een heleboel administratieve receptietaken overnemen, waaronder betalingen, zodat het personeel kan focussen op taken die meer voldoening geven.
In elk geval is het vandaag een absolute must om te werken met een Payment Service Provider (bv. Mollie, Stripe, Worldline, ...). Het reduceert het aantal uren dat je personeel besteedt aan het beheren van betalingen aanzienlijk, omdat het onnodige handmatige taken wegneemt. Als je een PSP koppelt aan je Booking Engine, kunnen gasten de betaling op voorhand uitvoeren of autoriseren. Hun persoonlijke gegevens worden automatisch geverifieerd en veilig bewaard door de dienstverlener, terwijl het hotel altijd betalingsgarantie heeft. Rekeningen kunnen op elk moment automatisch worden vereffend en je medewerkers verliezen minder tijd door foutieve kaartgegevens, no-shows, late annuleringen, chargebacks of betaalweigeringen.
#3 – Automatiseer jouw revenue management
Zoals je beslist weet, is het handhaven van een rendabele prijsstrategie een fulltime job als het grondig wordt aangepakt. Markttrends moeten dagelijks worden opgevolgd, bedrijfsrapporten moeten worden geanalyseerd en de kamerprijzen moeten worden aangepast op alle boekingskanalen. Een goed Revenue Management Systeem (RMS) zoals RoomPriceGenie of RevControl automatiseert dit proces volledig, zodat jouw (revenue) manager zich geen zorgen hoeft te maken over last-minute aanpassingen.
Een RMS stelt meerdere keren per dag optimale prijzen voor op basis van een enorme hoeveelheid gegevens, met als extra optie om ze automatisch te uploaden. RevControl voorspelt ook je bezettingsgraad, zodat je de personeelsbezetting erop kan afstemmen. Het resultaat? Een maximale opbrengst met een minimum aan personeel!
#4 – Houd je medewerkers tevreden
Gezien de huidige schaarste op de arbeidsmarkt is employer branding essentieel om medewerkers aan te trekken en te behouden. Stel jezelf de vraag: “What’s in it for them?” Door een merk gericht op werknemers te creëren voor je hotel en je kernwaarden te communiceren kan het personeel zich beter identificeren met de werkgever. De volgende stap is om ze te veranderen in ambassadeurs. Wanneer mensen graag voor jou werken, zijn ze meer geneigd om hun positieve ervaringen te delen met vrienden, familie en op sociale media. Met andere woorden: gratis reclame voor jou als werkgever!
Vergeet tot slot niet om even veel aandacht te besteden aan het behouden als aan het aanwerven van medewerkers. Het is belangrijk om je personeel een duidelijk carrièreplan en doel te bieden. Een van de voornaamste redenen van het personeelstekort in de hotelsector is dat werknemers zich ondergewaardeerd voelen en overstappen naar sectoren met een betere verloning. Neem ze dus niet voor lief, maar laat zien dat je in hen wil investeren. Beloon loyaliteit met opslag, bonussen en trainings. Maak daarnaast gebruik van technologie en bied je personeel de nodige tools om hun administratieve werklast en stressniveau te verlagen. Dit geeft hun de kans om hun takenpakket uit te breiden, nieuwe skills te ontwikkelen en eventueel door te stromen naar andere functies.
Benieuwd hoe onze software jou kan helpen om het personeelstekort op te vangen?
Wij bieden een reeks software-oplossingen aan die repetitieve, tijdrovende taken van je personeel kunnen overnemen of versnellen. Wil je meer weten over Cubilis of over onze integratiepartners die we in deze blog hebben aangehaald? Twijfel niet om ons te contacteren via onderstaand formulier. We ondersteunen je graag bij het vinden van de perfecte oplossing voor jouw zaak!