Wat zijn OTA rankings?
Een OTA ranking is een manier om accommodaties te evalueren op basis van de kwaliteit en de volledigheid van hun tekstuele en visuele inhoud. De scores worden gebruikt om hotels en B&B’s te rangschikken aan de hand van verschillende criteria:
- Volledigheid van het profiel
- Reviews
- Conversie
Elke boekingssite gebruikt echter haar eigen criteria voor de ranking en verandert ook geregeld van strategie, waardoor het een uitdaging is voor hoteliers om hierop in te spelen. Hieronder geven we jou 5 praktische tips om je positie en dus je omzet te verhogen.
#1 Kies de juiste OTA-mix
Een belangrijke eerste stap is het samenstellen van de juiste OTA-mix. Door aanwezig te zijn op verschillende kanalen kan je verschillende doelgroepen bereiken. Het aantal boekingssites is in korte tijd sterk gestegen en veel daarvan spreken specifieke groepen met specifieke wensen aan. Neem dus de tijd om verschillende OTA’s te onderzoeken en ga vervolgens met de juiste in zee. Aanwezig zijn op de juiste platformen zorgt voor maximale interesse van bezoekers, wat jou een betere positie oplevert.
Met Cubilis kan je kiezen uit meer dan 200 OTA’s. Via de Channel Manager kan je vervolgens alle gekoppelde distributiekanalen eenvoudig vanuit één centraal punt beheren.
#2 Werk je profielen geregeld bij
Het is belangrijk om je profielen altijd up-to-date te houden. OTA’s straffen profielen die al lang niet meer zijn bijgewerkt namelijk af. Wanneer je foto’s van slechte kwaliteit zijn of de kamertypes niet vergelijkbaar zijn, zal dat ook in je nadeel spelen. Hou hierbij ook rekening met de prijspariteitsvereiste; Booking.com zal een accommodatie positiever beoordelen als de prijs op hun website de laagste is. Hou dus je eigen prijzen en die van de concurrentie goed bij. Hoe beter je listings bijgewerkt zijn, hoe groter de kans dat je OTA rankings verbeteren en je meer reserveringen ontvangt.
#3 Verzamel beoordelingen en reageer
Beoordelingen zijn vaak een bepalende factor in je positie op de OTA rankings. Hotels en B&B’s met veel positieve reviews worden beloond met een betere ranking. Vergeet je klanten dus niet te vragen om een recensie achter te laten. Je kan hier eventueel zelfs een beloning aan koppelen, zoals een gratis drankje. Of die beoordelingen positief zijn, wordt uiteraard bepaald door de kwaliteit van de service en het verblijf. Vanzelfsprekend is het belangrijk om steeds te streven naar de hoogst mogelijke standaarden voor je accommodatie.
Nadat de review is geplaatst, heb je als hotelier wel nog een zekere controle. Reageren op positieve, maar vooral negatieve beoordelingen is essentieel. Zo merken OTA’s dat je een actieve gebruiker bent en zullen potentiële gasten jou als betrouwbaarder beschouwen. Het is ook een goede manier om een vinger aan de pols te houden en om de pijnpunten van je accommodatie te achterhalen en aan te pakken. Op die manier zullen toekomstige gasten een steeds betere ervaring krijgen. Die positieve ervaringen leiden op hun beurt weer tot positieve reviews en een stijging in de ranking op OTA’s.
#4 Voorkom annuleringen
Als je veel annuleringen krijgt, zal dat ook een invloed hebben op je positie op boekingssites. Ontwikkel dus een waterdicht annuleringsbeleid voordat je jouw beschikbaarheid op verschillende kanalen uitrolt. Probeer niet te flexibel en ook niet te streng te zijn. Zo kan je improviseren in verschillende situaties en meer bevestigde boekingen krijgen van de OTA's.
Wat kan je concreet doen? Eerst en vooral is het belangrijk om te begrijpen waarom mensen annuleren. Verzamel en analyseer de redenen en zoek uit wanneer je die annuleringen krijgt. Is het net voor het inchecken of enkele dagen daarvoor. Is het van de kant van de derde partij, of is het vanwege overboeking? Deze informatie kan je helpen bij het voorkomen van last-minute annuleringen. Op die manier behoudt je consistentie in je boekingen en verhoog je je kamerbezetting. Dat bevordert zeker jouw positie op de OTA’s.
#5 BEO-algoritme
Bovenstaande tips zijn zeker nuttig, maar het blijft moeilijk om echt grip te krijgen op jouw positie in de rankings. Daarom heeft consultancybedrijf Loreca een uniek algoritme ontwikkeld dat automatisch je accommodatie zo hoog mogelijk plaatst op boekingssites. Loreca is het eerste bedrijf dat gebruikmaakt van BEO of booking engine optimalisatie: technieken om een accommodatie hoger te plaatsen op OTA's.
Het algoritme is gebaseerd op een parameterstudie waarin de invloed van parameters onderzocht werd op een boekingssite. In totaal werden 951 parameters onderzocht. Daaruit selecteerde Loreca de 100 parameters met een significantie van 80% of meer en zo kwam het tot een ideale mix om een accommodatie te optimaliseren.
BEO is toepasbaar op Booking.com, Airbnb, Agoda, Expedia en nog veel meer OTA's. Het algoritme zorgt voor een gemiddelde omzetstijging van 24%. Onlangs sloegen Cubilis en Loreca de handen in elkaar, waardoor we onze klanten een nog betere service kunnen bieden en hun online visibiliteit naar een hoger niveau kunnen tillen.
Meer info?
Haal jij al alles uit je Cubilis Channel Manager of heb je verdere vragen? Je kan ons altijd contacteren via onderstaand formulier.