#1 – Optimaliseer je prijsstrategie
Wil je jouw kamers zo effectief mogelijk verhuren? Dan is een doordachte prijsstrategie onmisbaar. Een goede prijszetting zorgt voor een hogere ADR, RevPAR en – natuurlijk – een hogere winst. Bij het bepalen van je prijzen is het belangrijk om enerzijds je doelpubliek te definiëren en anderzijds de bezettingscijfers van de jaren voordien te analyseren.
Met een dynamische prijszetting reageer je niet enkel op vraag en aanbod, maar stem je je prijzen ook af op:
- Je doelpubliek
- Seizoenen, evenementen en verlengde weekends
- De prijzen van je concurrentie
- De weersverwachting
- …
PS: Wist je dat Cubilis de belangrijkste resultaten van jouw accommodatie overzichtelijk weergeeft in verschillende dashboards? Een handig hulpmiddel voor het bepalen van jouw strategie!
#2 – Creëer package deals
Vakantiegangers die een reis boeken, zijn steeds op zoek naar interessante aanbiedingen. Bied daarom originele pakketten aan van een overnachting in combinatie met een extra element (bv. gratis fietshuur, een restaurantbezoek, een uitstapje of bezoek aan een attractie in de omgeving etc.). Door middel van creatieve arrangementen kan je beantwoorden aan de op dit moment grote vraag naar totaalbelevingen. Maak ook de link met lokale evenementen, feestdagen (bv. Pasen, Moederdag, ...) of verlengde weekends.
Met Cubilis is het samenstellen van pakketten en het aanpassen van de minimum stay heel eenvoudig. Voorzie je arrangementen vervolgens van een leuke foto, catchy beschrijving en duidelijke button die de aandacht trekken. Hou je potentiële klanten steeds op de hoogte van speciale aanbiedingen via al je platformen (website, social media, e-mailing).
#3 – Zet de juiste tariefplannen op
Maak nu al de gepaste tariefplannen aan in je Channel Manager, zodat je helemaal klaar bent voor het nieuwe seizoen. In Cubilis start je altijd met een basistariefplan dat je kan uitbreiden met tal van opties:
- Creëer verschillende tariefplannen met bepaalde restricties.
- Maak via de bedrijfsmodule een tariefplan aan dat enkel toegankelijk is voor bedrijven met een aanmeldcode.
- Voeg interessante supplementen toe (bv. fietshuur, een fles champagne op de kamer, …)
- Overtuig vroeg- en laatboekers met een Last Minute of Early Bird tariefplan.
- …
Spoor websitebezoekers aan om te boeken door middel van aangepaste voorwaarden. Zo kan je een tariefplan aanmaken dat pas boekbaar is vanaf 7 dagen voor check-in. Daarin zet je flexibele reserveringen aan een hoger tarief en maak je non-refundable reserveringen wat voordeliger. Op die manier krijgt de gast een aantrekkelijke prijs en dek jij jezelf in tegen onverwachte annulaties. Een andere manier om bezoekers over de streep te trekken is met kortingen. Je kan in Cubilis een kortingscode aanmaken die voor iedereen geldig is of die enkel gebruikt kan worden bij het boeken van een specifiek tariefplan. Heb je al aan een Spring Deal gedacht? Geef boekers bijvoorbeeld gratis fietsverhuur cadeau of een mooie korting op de BAR rate. Vervolgens kan je deze actie promoten op social media en geïnteresseerden rechtstreeks doorlinken naar de boekingsmodule waar de kortingscode reeds is toegepast.
#4 – Pas je beschikbaarheden aan
Zorg ervoor dat je beschikbare data goed staan, ook de feestdagen en verlengde weekends. Die zijn namelijk het populairst bij vakantiegangers. Laat deze kans dus niet liggen en stuur je instellingen voor deze dagen nu al bij waar nodig. Neem eventueel Paas- en Pinkstermaandag op in je weekendplan.
Tot slot raden we aan om je accommodatie minstens 1 jaar op voorhand boekbaar te maken. Terugkerende gasten reserveren namelijk graag meteen opnieuw voor het jaar erop. Geef je trouwe klanten dus de mogelijkheid om lang op voorhand te boeken.
Meer weten hierover?
Heb je bijkomende vragen of interesse in een gratis demo van Cubilis? Contacteer ons via onderstaand formulier en wij behandelen je aanvraag zo spoedig mogelijk.