Bron: OTA Insight
Sterke stijging van aantal zoekopdrachten naar vluchten en hotels
Naarmate 2022 vorderde, merkte OTA Insight op dat de interesse in België als reisbestemming sterk toenam. Die toegenomen belangstelling voor belangrijke Belgische bestemmingen verhoudt zich positief ten opzichte van naburige toeristische hotspots. Van mei tot juli werd ongeveer anderhalf keer vaker gezocht naar vluchten naar Brussel dan in januari 2022. In september was het aantal zoekopdrachten verdubbeld in vergelijking met het begin van het jaar .
Deze toegenomen interesse was groter dan die voor Parijs en iets kleiner dan die voor Amsterdam. Het is duidelijk dat Brussel past binnen de algemene terugkeer van de belangstelling en vraag voor Noordwest-Europa.
De Belgische steden doen het nog beter wat betreft zoekopdrachten naar hotels via Online Travel Agencies (OTA's) en metasearch-websites. Hier stelde OTA Insight een sterke piekperiode vast voor Antwerpen, Brugge en Brussel. Ze volgen alle drie een vergelijkbaar patroon doorheen het jaar, wat duidt op een algemeen herstel van het toerisme in en naar het land.
Voor de belangrijkste vakantieperiodes in juli en augustus 2022 lag het aantal hotelzoekopdrachten voor deze steden ongeveer 23 keer hoger dan in het begin van het jaar, waarmee de toegenomen belangstelling voor Amsterdam en Parijs werd overtroffen. Op het gebied van zakenreizen presteert Brussel beter dan Amsterdam en Parijs, met 3,8 keer meer GDS-zoekopdrachten dan aan het begin van 2022.
Kamerprijzen volgen langzaam maar zeker
De toegenomen interesse vertaalt zich in een grotere vraag en een gunstiger prijsbeeld. De daaruit volgende prijsstijging duurde echter iets langer bij Belgische bestemmingen dan bij hun tegenhangers in de buurlanden. Tijdens de piekperiode van 2022 stonden de prijzen in Antwerpen, Brugge en Brussel vanaf juni consequent boven het niveau van vóór de pandemie. Amsterdam en Parijs kenden in vergelijking een eerdere en sterkere groei van de kamerprijzen, maar als je de inflatie incalculeert, bevindt enkel Brussel zich in een echt positief prijsgebied.
De cijfers rond overnachtingen en hotelbezetting van de voorbije maanden wijzen erop dat België het niveau van vóór de pandemie snel nadert, wat voor betere kamerprijzen kan zorgen. Het prijsoptimisme voor de Belgische steden houdt aan, hoewel dit tegen het einde van 2022 begint af te zwakken.
Veranderde promotiestrategieën van hotels
De hernieuwde vraag naar hotelkamers heeft ook implicaties voor de promotiestrategieën op de belangrijkste bestemmingen. Aangezien de zoekopdrachten en de vraag vanaf mei omhoog gingen, pasten ook de prijsstrategieën van revenue managers zich aan.
Het herstelde vertrouwen van de consument in de reissector heeft een veel sterkere basis gecreëerd voor hoteliers om mee te werken, met als gevolg een opwaartse druk op de kamerprijzen en tegelijkertijd een neerwaartse trend op het vlak van kortingen en flex-aanbiedingen.
Conclusie
Het Belgische toerisme ziet er gunstig uit nu het zich herstelt tot het peil van voor de coronacrisis. De heropleving zwakt echter geleidelijk af als gevolg van de inflatie en de druk op het vrij besteedbare inkomen van de reiziger. Toch zijn de vooruitzichten veel positiever dan in het zeer recente verleden.
Wil je maximaal profijt halen uit de heropleving van de reismarkt?
Om optimaal in te spelen op de huidige vraag is het essentieel om rekening te houden met dit soort markttrends en de juiste prijs op het juiste moment te bieden. Om deze taak te automatiseren en te optimaliseren, is het sterk aanbevolen om gebruik te maken van een rate shopping tool zoals die van OTA Insight. Wil je hierover graag meer info? Aarzel niet om ons te contacteren via onderstaand formulier!