Waarom is het zo cruciaal om te werken met Online Travel Agencies?
Grotere online zichtbaarheid en hogere bezettingsgraad
OTA's doen de marketing voor jou! Dankzij hun enorme populariteit stellen ze jou in staat om een veel grotere markt te bereiken dan jij in je eentje zou kunnen. Heel wat reizigers zoeken, vergelijken en boeken hotels via deze platformen, wat resulteert in veel meer reserveringen voor jou.
Meer rechtstreekse (commissievrije) boekingen
Vanwege het zogenaamde "billboard effect" bezoekt meer dan de helft van de gebruikers de hotelwebsite na het vinden van een geschikte accommodatie op een OTA. Zo vinden veel meer potentiële gasten hun weg naar jouw website dan anders het geval zou zijn! Daar kan je hen overtuigen om rechtstreeks te boeken door een goede deal en een eenvoudig boekingsproces te bieden.
Wat zijn de voornaamste OTA's om mee te koppelen?
#1 Booking.com
Met miljoenen zoekertjes en dagelijkse gebruikers is Booking.com (onderdeel van Booking Holdings) het populairste boekingsplatform ter wereld. Dankzij de grote naamsbekendheid en de sterke marketing beginnen veel reizigers hun zoektocht op deze website.
#2 Expedia.com
De andere dominante OTA wereldwijd is Expedia.com, een erg populair kanaal in Noord-Amerika en Azië. Expedia Group bezit daarnaast een hele reeks andere reiswebsites, waaronder Orbitz, Hotels.com, Trivago en Vrbo.
#3 Agoda
Agoda, eigendom van Booking Holdings, is een van de snelst groeiende boekingsplatformen en vooral veelgebruikt in de Indo-Pacifische regio, hoewel het een mondiaal bereik heeft.
#4 Airbnb
Airbnb heeft een iets andere aanpak dan de andere OTA's in deze lijst. Zijn aanbod van accommodaties bestaat voornamelijk uit bed & breakfasts, vakantiehuizen, appartementen en kleine, betaalbare hotels.
#5 HRS
HRS is een toonaangevende OTA in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, met tevens een sterke positie in andere Europese landen.
#6 Hotels.com
Hotels.com (onderdeel van Expedia Group) biedt reizigers een enorm aanbod aan verblijfsmogelijkheden, met honderdduizenden logies over de hele wereld. Het platform is zeer populair in Europa en heeft een interessant getrouwheidsprogramma voor zijn trouwe klanten.
#7 Trip.com
Nu de laatste reisbeperkingen vanwege Covid worden opgeheven, komt er opnieuw een toenemende toestroom van toeristen uit China, wat Trip.com een zeer interessante partner maakt voor hotels in alle uithoeken van de wereld.
#8 Lastminute.com
Dit is een veelgebruikte OTA onder Europese reizigers, vooral in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Frankrijk. Lastminute.com biedt een uitgebreid aanbod aan accommodaties en staat bekend om hun aantrekkelijke deals.
#9 HotelSpecials
HotelSpecials is een Nederlandse OTA die voornamelijk hotels binnen Europa aanbiedt. Het richt zich op reizigers die een betaalbare vakantie zoeken.
#10 Weekendesk
Tot slot hebben we Weekendesk, een populaire Europese boekingssite die focust op korte verblijven zoals stedentrips en weekendjes weg.
Waar moet je op letten bij het selecteren van je OTA's?
Behalve de omvang en het bereik van boekingsplatformen zijn er nog een aantal andere factoren waarmee je rekening moet houden bij het uitbouwen van je distributiestrategie:
- Wie is je doelgroep? (nationaliteit, boekingsgedrag, ...)
- Wat is je hoteltype (bv. budget vs. luxe)?
- Welke commissietarieven vraagt de OTA?
- Wat zijn de algemene voorwaarden van de OTA?
- Welke opties voor promotie biedt de OTA? (kortingen, advertenties, loyaliteitsprogramma's ...)
- Welke OTA's zetten je directe concurrenten in?
In een vorig artikel vind je meer tips om een hoteldistributiestrategie te ontwikkelen.
Ontbreken er nog boekingskanalen in je distributiemix?
Zet eenvoudig nieuwe OTA-koppelingen op in Cubilis! Gebruik je Cubilis nog niet? Om je tarieven en beschikbaarheid op je OTA's efficiënt te beheren heb je een hotel Channel Manager nodig. Je kan ons altijd contacteren voor meer informatie, advies of assistentie.