#1 Verbeter je visibiliteit!
Het verhogen van je omzet begint met het maximaliseren van je aanwezigheid in de markt. Als gasten jou niet vinden, zullen ze ook niet bij je boeken. Ervoor zorgen dat je meer reserveringen krijgt dan jouw 'fair share' kan op vele manieren en experimenteren is een goede manier om te zien wat voor jou werkt! Hier zijn een paar handige tips die je kunt uitproberen:
- Onderzoek of er dagen zijn waarop je minder restricties kunt instellen om je zichtbaarheid te vergroten. Veel hotels houden in het laagseizoen dezelfde restricties aan als in het hoogseizoen, wat zorgt voor minder zichtbaarheid.
- Bekijk en evalueer jouw annuleringsvoorwaarden. Gasten vinden het fijn als er flexibele tarieven beschikbaar zijn en gebruiken dit criterium bij het filteren van hun keuze. Ga eens na, heb je je flexibele tarieven goed ingesteld en zijn ze op elk kanaal ook actief?
- Is je accommodatie goed zichtbaar op Google? Voor veel reizigers is Google het eerste punt waar ze beginnen met het zoeken naar een verblijfplek. Een goede zichtbaarheid in de zoekmachine is dan ook cruciaal. Is jouw hotel bijvoorbeeld al te vinden via Google Hotel Search en heb je hier ook een link naar je eigen website staan?
- Het gebruik maken van visibility boosters, zoals Booking Preferred, op OTA’s kan waardevol zijn om meer zichtbaarheid te genieten op OTA’s in ruil voor iets meer commissie. Extra commissie betalen is nooit leuk, maar het kan zeker lonen als je in een drukke markt opereert met veel verschillende aanbieders!
- Nu we het toch over OTA’s hebben, kijk ook eens naar jouw profielscore. Is alle informatie goed ingevuld en volledig geoptimaliseerd? OTA’s willen een zo compleet mogelijk profiel tonen aan gasten en hoe completer jouw profiel, hoe meer visibiliteit jij toebedeeld krijgt!
- En tot slot – misschien wel het allerbelangrijkst – neem je eigen website eens goed onder de loep. Gasten weten jouw website steeds vaker te vinden en onderzoek ook de opties voor het adverteren in de zoekmachine.
#2 Evalueer je ratestructuur
Een andere tip om je revenue management te optimaliseren is het bekijken van je ratestructuur. Zijn je tarieven afhankelijk van elkaar? Of pas je elk tarief manueel aan? Om tijd te besparen kun je je tarieven aan elkaar koppelen zodat je altijd de juiste prijzen hanteert met zo weinig mogelijk werk. Waar je op moet letten:
- Maak je gebruik van leading en derived tariefplannen?
- Bied je het juiste tarief op het juiste moment?
- Of misschien geef je korting op dagen waarop het niet hoeft?
- Geef je de juiste kortingen op je tarieven in functie van het boekgedrag van je gasten?
- Heb je doeltreffende manieren voor het blokkeren van bepaalde rate plans indien nodig?
#3 Bekijk de structuur van je kamertypes
Sommige hotels bieden slechts één kamertype aan, wat doorgaans niet de meest ideale uitgangspositie is. Andere hotels hebben dan weer tientallen verschillende kamertypes, wat ook niet optimaal is. Gemiddeld bieden hotels drie tot zes kamertypes aan. En met een goede reden, want gebruik maken van verschillende kamertypes kan gunstig zijn voor jouw omzet! Hier zijn een aantal tips:
- Beantwoorden je kamertypes aan al je doelgroepen? Zakelijke gasten hebben andere wensen dan toeristen en een goede kamertype presentatie is hierin essentieel.
- Zijn je kamertypes eenvoudig te beheren? Te veel kamertypes kan ook verwarrend werken voor je gasten.
- Een goede tip hiervoor is om te bedenken hoe vaak je gasten upgradet naar een beter kamertype en of je over bepaalde kamers gemeenschappelijke ‘klachten’ krijgt, zoals de kamergrootte. Deze kun je eventueel samenvoegen tot een nieuw kamertype waardoor de verwachtingen van de gast beter gemanaged worden.
#4 Denk goed na over je kanalenmix
De pandemie heeft heel wat veranderd, zo ook de manier hoe gasten hun hotel boeken. Veel OTA’s proberen zich aan te passen aan alle veranderingen (zoals het belichten van extra hygiëne maatregelen), de één al succesvoller dan de ander. Door je kanalenmix te evalueren ben je er zeker van dat je tijd en geld besteedt aan de juiste partners. In Cubilis kan je gemakkelijk resultaten monitoren en je kanalen bijsturen. Houd bij de analyse van je kanalenmix rekening met het volgende:
- Wanneer je een vaste vergoeding betaalt voor een bepaald kanaal, ga dan na of dit het geld waard is. Misschien kun je dit geld op een andere manier beter investeren.
- Werk je met een vast allotment? Bekijk of dit niet de meest populaire data in beslag neemt tegen een te lage prijs.
- Indien een kanaal geen omzet genereert, overweeg dan om het te schrappen en te focussen op partners die jou wel omzet opleveren.
- Ook belangrijk – ga na wat je eigen kanaal aan omzet genereert. Wellicht kun je hierin optimaliseren door meer te investeren in je eigen marketing.
#5 Neem je segmentering onder de loep
Je reserveringen segmenteren is heel belangrijk. Louter een onderscheid maken tussen business en leisure gasten is niet aan te raden. Overweeg om je boekingen te segmenteren op reizigerstype. Een individuele leisure klant heeft hele andere behoeften dan een zakelijke gast. Door je reizigerstype echt te leren kennen heb je vele mogelijkheden om je revenue management te optimaliseren. Heb je wel eens nagedacht over het onderstaande?
- Weet je hoe vaak een promotionele gast een BAR rate heeft geblokkeerd?
- Weet je hoe vaak een FIT boeking of allotted room een hogere rate blokkeerde?
- Wat voor reizigerstype boekt jouw flexibele tarief en wie boekt voornamelijk de semiflex tarieven?
#6 Conversion is key
De stap naar meer omzet begint bij visibiliteit, maar uiteindelijk gaat het er ook om dat gasten gaan boeken op jouw kanalen. Hierin gaat het over conversieoptimalisatie, het proces waarin bezoekers worden geconverteerd naar klanten. Hieronder een aantal simpele tips voor het optimaliseren van je eigen website:
- Bied je gasten een extra voordeel aan (en wees hierin creatief).
- Jouw “boek nu” knop moet in het oog springen.
- Vraag iemand buiten je hotel om een boeking te plaatsen via je website en optimaliseer het boekingsproces.
- Zet promoties in voor het verbeteren van de conversie op minder populaire dagen.
#7 Maak slim gebruik van restricties
Het gebruik maken van restricties kan subjectief worden geïnterpreteerd. Als er bepaalde data standaard worden volgeboekt voor één nacht, kan het interessant zijn om hierop een restrictie toe te passen, zodat omliggende dagen ook worden gereserveerd. Een veel voorkomende restrictie is om een minimaal verblijf van twee nachten in te stellen wanneer iemand een zaterdag boekt. Zo zorg je er ook voor dat je omzet genereert op een zondag. Je kunt hetzelfde principe gebruiken op populaire data zoals Pasen, Kerst of Pinksteren. Restricties zorgen ervoor dat je geen toekomstige boekingen misloopt doordat deze dagen geblokkeerd zijn. Waar je aan moet denken:
- Gebruik je restricties op dagen wanneer je steeds volgeboekt bent?
- Resulteren bepaalde restricties in minder boekingen, doordat deze bijvoorbeeld te streng staan ingesteld?
- Zorg je ervoor dat restricties op kortingen worden gezet op populaire data? Gebruik je bijvoorbeeld blackout date op Genius?
- Gebruik je restricties wanneer een groep een aankomstdatum blokkeert om ervoor te zorgen dat gasten met een langer verblijf jouw hotel kunnen boeken?
Revenue management is net zozeer een kunst als een wetenschap, maar het kan zeer tijdrovend worden. Vooral als je niet zeker bent wat de beste manier is om je strategie op te zetten en te onderhouden. Als je jouw inkomsten wil verhogen, maar niet over het juiste personeel, de tijd of het geduld beschikt om je strategie te optimaliseren, overweeg dan IFHG, jouw partner in Revenue Management. IFHG heeft meer dan 9 jaar ervaring in revenue management en heeft een team van experts tot jouw beschikking. IFHG zal deel uitmaken van jouw team in de mate waarin je hen nodig hebt en zal je inkomsten maximaliseren terwijl jij je tijd aan andere belangrijke zaken kunt besteden.
Start meteen met het maximaliseren van je inkomsten!
Benieuwd om te ontdekken hoe je je omzet kan boosten dankzij de Cubilis Channel Manager in combinatie met de IFHG strategy analysis service? Probeer het gratis door contact met ons op te nemen via onderstaand formulier. We zijn er om jou te helpen groeien!