Waarvoor dient revenue management eigenlijk?
Het idee achter revenue management is om je aanbod altijd perfect af te stemmen op de vraag, zodat er een optimale balans ontstaat tussen je kamerprijzen en bezettingsgraad. Concreet betekent dit dat je iedere kamer aan de maximale prijs verkoopt en tegelijk zo weinig mogelijk kamers leeg laat staan. Het uiteindelijke doel? Een maximaal rendement!
Wat betekent het om een revenue manager aan te stellen?
Een revenue manager focust op alles wat met prijzen en beschikbaarheid te maken heeft. Het is zijn of haar taak om elke kleine verandering in de markt op te volgen en er onmiddellijk op te reageren. Er moeten dus behoorlijk wat gegevens worden verzameld en geanalyseerd.
Wanneer je dit leest, begrijp je waarschijnlijk waarom dit zo'n tijdrovende opgave is. En laat tijd nu net iets zijn wat hotelmedewerkers niet in overvloed hebben. Daarom wordt revenue management vaak naar achteren geschoven op de planning.
Is revenue management alleen relevant voor grote hotels?
Hoe groter het hotel, hoe complexer de behoeften. Grotere hotels trekken gewoonlijk een breder publiek en bieden een grotere diversiteit aan kamertypes, wat overeenstemt met een grotere nood aan een dynamische prijszetting. Voor een groter hotel is het daarom opportuun om een interne revenue manager te benoemen.
In een kleiner hotel richt revenue management zich op terugkerende klanten, prijzen van concurrenten en evenementen in de omgeving. Deze factoren kunnen makkelijk worden gemonitors met een Revenue Management System (RMS) dat automatische analyses uitvoert en optimale tarieven voorstelt.
Waarom heb je een Channel Manager nodig voor goed revenue management?
Als je twee of meer kanalen gebruikt om je kamers te verspreiden, is het aan te raden om een Channel Manager te gebruiken. Zo kan je op alle kanalen dezelfde prijzen weergeven (rate parity). Ook de beschikbaarheid van je kamers wordt gesynchroniseerd, wat overboekingen tegengaat.
Met onze hotelsoftware Cubilis kan je tariefbeheer implementeren zonder uren tijd te besteden aan het handmatig bijwerken van prijzen. Het geeft je ook toegang tot betrouwbare RMS-partners die in jouw plaats de markttrends bijhouden. Met andere woorden, de meest efficiënte oplossing om de juiste prijs op het juiste moment te hanteren!
“Wij raden iedereen die met twee of meer distributiekanalen werkt sterk aan om Cubilis te gebruiken."
Angelina Motzo, XO Hotels
Klaar om je rendement te maximaliseren?
Bezoek onze Marketplace om te kijken met welke Revenue Management Systemen je kan koppelen. Mocht je onze Cubilis Channel Manager nog niet gebruiken, aarzel dan niet om je free trial aan te vragen via onderstaand formulier!